Yeni internet yasası pazarlamayı ne kadar etkiler?

5651 sayılı internet yasasında yapılacak değişikliklerle internette içerik paylaşımına getirilecek kısıtlamalar, pazarlama dünyasını da yakından ilgilendiriyor.
Veri akışının kontrolü konusunda tartışmalar sürerken, Türkiye’de internet reklamcılığının gelişmesi için büyük emek veren IAB (Interactive Advertising Bureau) ve Reklamverenler Derneği Başkanı Ahmet Pura’yla görüştüm. Kendisinden, 2013 yıl sonu verilerini ve gelecekle ilgili tahminlerini dinledim.

IAB’nin Türkiye İnternet Ölçümleme Araştırması sonuçları, ülkemizde internet penetrasyonunun yüzde 45.8’lere eriştiğini ortaya koyuyor. Geniş bant altyapı yatırımları, ucuzlayan ve yaygınlaşan teknoloji sayesinde internet kullanımı büyük bir hızla artıyor. 2012 sonunda 26.3 milyon olan 12 yaş üstü kullanıcı sayısının, 2013’te 27.6 milyona çıkmış olması çok çarpıcı bir büyüme trendine işaret ediyor.

Ipsos İnternet Kullanım Alışkanlıkları 2013 raporuna göre, ülkemizde kullanıcılar ayda ortalama 20 gün, günde ortalama 2 saat internetteler. Kadınlar internete en sık, kendi ve akraba/arkadaşlarının evlerinden, erkeklerse ağırlıklı olarak işyerleri internet kafelerden bağlanıyorlar.

Yüzde 30-35 büyüme

E-Marketer ve Starcom MediaVest tahminlerine göre, 2013’de dünyada, dijital reklamlara toplam 117.6 milyar dolar değerinde yatırım yapıldı. Ülkemizdeki internet reklam harcamaları toplamda 1 milyar 200 milyon TL’ye erişti. Gelişmiş ekonomilerde, internet reklam bütçeleri yüzde 10-15 seviyesinde, Türkiye’deyse yüzde 30-35 civarında büyüdü.

Gelecek mobilde

ZenithOptimedia Yeni Mecra Raporu’na göre, önümüzdeki üç yıl içinde dünyada internet reklamlarındaki artış kesintisiz devam edecek. İnternet reklamcılığı, başka hiçbir mecradan pay almadan, reklam pazarını yatay olarak büyüterek gelişecek. 2016’ya kadar yapılacak ekstra reklam yatırımının yüzde 36’sı mobilden kaynaklanacak.

ZenithOptimedia Global Reklam Harcamaları Tahmin raporu, 2013’te dünyadaki büyümenin yüzde 37’sinin mobilden kaynaklandığını ortaya koyuyor. Mevcut haliyle, mobil reklamcılık, 14.3 milyar dolarlık büyüklük ile toplam reklam pazarının yüzde 2.8’ini elinde tutuyor. ZenithOptimedia, mobil reklam sektörünün 2014’te yüzde 56, 2015’de yüzde 48 büyüyerek 33.1 milyar dolarlık bir hacme ve pazarın yüzde 6’sına ulaşacağını tahmin ediyor.

İnternet ikinci mecra olacak

IAB Türkiye, Türkiye’deki dijital reklam yatırımlarındaki büyümenin 2-3 yıl daha yüzde 30’lar düzeyinde seyredeceğini ve 2016 sonunda internetin televizyondan sonra ikinci büyük mecra haline geleceğini öngörüyor. Ahmet Pura “IAB’nin dijital pazarlama endüstrisinin uluslararası standartlar ve kurallar çerçevesinde gelişmesi, dijital reklamcılığın yeni iş olanakları yaratması, verimliliğin artması, dijitalin toplam reklam yatırımları içinden aldığı payın yükselmesi için” çalıştıklarının altını çiziyor.

Özetle…

Rakamlar, internet kullanımının da, pazarlama yatırımlarının da artarak devam edeceğini ortaya koyuyor. Biliyoruz ki, kısıtlamalar olsa da olmasa da, dünya dönmeye devam edecek. Dijital dünyada gözlerini açan nesillerin sesi daha yüksek çıktıkça, onların beklentileri, talepleri, yaşam biçimleri ve hayalleri belirleyici olacak. Akıllı cihazlar, akıllanan internet ve yaygınlaşan bilgi ağlarının önünde hiç bir engel direnemeyecek. Önümüzdeki yıllarda, pazarlama da, yüzyıllardır yaptığı gibi, insanlar nerede olacaksa, orada sesini duyurmaya ve dikkat çekmeye çalışacak.

 

kaynak : http://www.cnnturk.com/yazarlar/fatos-karahasan/yeni-internet-yasasi-pazarlamayi-ne-kadar-etkiler

Yazar Hakkında